Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

کلر شمشیری دو لبه در کشاورزی و تغذیه گیاه

گیاهان برای رشد، تکامل و ادامه حیات به 16 عنصر غذایی نیاز دارند. این عناصر شامل N P, K, Ca, Mg, S, Cl, Fe, Zn, Mn, Cu, B, Mo, C, H, و O می باشند، نیاز گیاه به برخی از این عناصر کم و برخی دیگر برای زنده ماندن گیاه ضروری­ اند. برخی از این عناصر مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن از طریق هوا تأمین می­ شود و سایر عناصر از طریق مواد معدنی موجود در خاک در اختیار گیاه قرار می­ گیرد.

 اگرچه کلر به عنوان یک عنصر ماکرو مفید در گیاهان وظایف مهمی را بر عهده دارد اما طبق یک باور قدیمی و به ویژه در متون کشاورزی کلر بیشتر به عنوان آنیونی سمی شناخته می ­شود تا یک عنصر غذایی و این مفهوم به دو دلیل پررنگ شده است: اول سمیتی که از تجمع کلر در شرایط تنش شوری ایجاد می­ شود و دوم اینکه تجمع و جذب کلر توسط ریشه به ضرر تغذیه نیترات (مهمترین منبع نیتروژن برای گیاهان عالی) است.

اما چطور می توان در برابر این دو باور از کلر دفاع کرد؟

بر خلاف نیترات، کلر یکی از 16 عنصر ضروری برای رشد گیاه است. کلر به میزان خیلی کم برای سلامت و رشد گیاه لازم است و به عنوان ریزمغذی دسته­ بندی می­ شود.کلر را می­توان به عنوان عنصر ریزمغذی ضروری و به عنوان عنصر سمی در شرایط تنش شوری مورد بررسی قرار داد.

بر خلاف این باور که نیاز گیاهان به کلر اندک است، اما به طور میانگین اکثر گیاهان به کلر بیش از غلظت یک ریزمغذی نیاز دارند. کلر فروانترین آنیون غیرآلی در سلول­ های گیاه است و جالب است که این مقدار کلر با برخی از منابع که کلر را برای گیاه سمی می ­داند، همپوشانی دارد. میانگین کلر مورد نیاز در گونه­ های مختلف گیاهی بین  20-2، در گیاهان حساس 7-4 و در گیاهان مقاوم به کلر mg/g D.M[1] 15-35 است. اکثرا گیاهان می­توانند غلظت­های 100-10 برابر بیشتر کلر را در اندام­های خود ذخیره کنند، بدون اینکه مسموم شوند.

در بسیاری از مطالعات کشاورزی به نقش کلر در افزایش قابل توجه عملکرد در محصولات مختلف کشاورزی اشاره شده است. وجود کلر در سیستم تنفس گیاه، تقسیم آب، فعالیت­های آنزیمی گیاه به عنوان یک ریزمغذی ضروری است و اما وجود کلر به عنوان عنصر ماکرو مفید موجب افزایش بیوماس خشک شده و عملکرد گیاه را بهبود می ­دهد. عنصر مفید در گیاهان به اینصورت تعریف می ­شود که این عناصر رشد گیاه را تحریک می­کنند اما برای گونه­ های گیاهی خاص یا تحت شرایط ویژه ضروری نیستند.گرچه کلر عنصر پرمصرف ضروری نیست، اما تجمع کلر تا سطح عنصر پرمصرف در گیاه موجب تحریک رشد گیاه ­می ­شود. به علاوه به عنوان عنصر ریزمغذی، از کلر به عنوان یک عنصر ریزمغذی مفید یاد می ­شود.

 

مطالعه کامل مطلب

 


[1] وزن خشک=dry matter