Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

یخ آب زمستانه؛ اهمیت و روش صحیح اجرا

هر سال در کشاورزی و باغات برای مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی سموم شیمیایی زیادی استفاده می شود که این سموم باعث آلوده کردن محیط زیست، تحمیل هزینه به کشاورز و باغدار، اثرات زیانبار بر سلامت مصرف کننده، مقاومت آفات به سموم و ... می شود، بنابراین استفاده از روشهایی برای کنترل جمعیت آفات که کم هزینه و موثر باشد بسیار ضروری است.

یخ آب زمستانه یکی از روشهای مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی است. غرقاب کردن خاک در فصل سرد باعث می شود سطح خاک یخ بزند و مانع از تنفس لاروها و آفاتی شود که در خاک و یا بقایای سطح خاک زمستانگذرانی می کنند، از طرفی یخ ایجاد شده می تواند به پوست آفات آسیب زده و منجر به مرگ آنها شود. این عملیات هم در باغات و هم در زراعت بسیار اثرگذار است و به دلیل هزینه کم و روش اجرای آسان بسیار سودمند است و نقش قابل توجهی در کنترل آفات و کاهش هزینه مصرف سموم در سال بعد خواهد داشت.

بهترین زمان برای این یخ آب زمستانه دمای صفر تا 7- سانتیگراد است، اما باید به این نکته توجه کرد که در باغات دمای پایین تر از 10- برای غرقاب کردن زمین می تواند موجب آسیب در طوقه و تنه درختان شود. توجه داشته باشید که آبیاری زمستانه باید در حد مناسب انجام شود و آبیاری بیش از حد در زمستان می‌تواند معایب خاص خود را داشته باشد و از این رو باید بر اساس وضعیت آب و هوایی منطقه خود و با توجه به نظر کارشناس خود اقدام به آبیاری و یخ آب زمستانه نمایید.

برای اجرای یخ آب زمستانه معمولاً زمین را شخم زده و سپس آن را کرت بندی می‌کنند و در نهایت یکروز قبل از اینکه دمای هوا به حد مناسب یخزدن برسد کرت ها را آبیاری می‌نمایند، این کار علاوه بر دفن و از بین بردن بسیاری از آفات (کرم سفید ریشه و آبدزدک) می‌تواند پناهگاه های زمستانی بسیاری از آفات مثل پسیل، زنجره (خصوصاً زنجره مو)، سرخرطومی، مینوز و پروانه های برگ‌خوار را نیز از بین ببرد، مجموعه این کارها اگر در زمان مناسب و به درستی انجام شوند می‌توانند نقش زیادی در کاهش آفات و بیماری ها داشته باشند.

     آفت زنجره مو      کرم برگخوار              کرم سفید ریشه          حشره بالغ کرم سفید ریشه       زنجره

از فواید دیگر آبیاری غرقابی زمستانه، بهبود خواص فیزیکی خاک است. خاک هایی که در طول فصل سرد حداقل دو بار  با این روش آبیاری شوند بافت اسفنجی تری پیدا می کنند؛ زیرا که انبساط آب در لابه لای خاک ذرات آن را از هم جدا کرده که این امر موجب حفظ رطوبت خاک و سهولت دسترسی به عناصر غذایی آن برای ریشه می شود. 

افزایش حجم خاک در اثر یخزدن

یکی دیگر از فواید یخ آب زمستانه افزایش حاصلخیزی خاک است، یخزدن و آب شدن متوالی در خاک باعث شکستن پیوند ذرات شده و عناصر دخیل در این پیوند آزاد و برای ریشه گیاه قابل دسترس تر می شوند.