Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

بیماری اسکب و روش های کنترل و درمان آن

بیماری اسکب در سیب زمینی 

 سیب زمینی (Solanum tuberosum) سومین ماده غذایی پرمصرف در جهان پس از گندم و برنج است. اسکب سیب زمینی یک بیماری مهم باکتریایی است که توسط گونه های استرپتومایسس ایجاد می شود که عمدتاً غده ها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ایجاد ضایعات نکروزه با بافت چوب پنبه ای می شود که ممکن است از سطوح سطحی تا گسترده تر با رنگ ها و جنبه های مختلف باشد. اسکب سیب زمینی بیماری است که توسط اُرگانیسم خاکزاد ایجاد شده و در سرتاسر جهان گسترده است. این بیماری در محصولات ریشه ای دیگر از جمله چغندر، هویج، شلغم، تربچه و ... نیز ایجاد بیماری می­کند. چغندر جزو محصولاتی است که در صورت مساعد بودن شرایط خاک به بیماری اسکب حساس است.

علایم بیماری اسکب

نقاط اسکب غالبا به صورت دایره های کم و بیش قهوه ای، سخت با حاشیه نامنظم دیده می شود. گاهی اوقات قسمت های برجسته در حلقه های متحد المرکز شکسته هستند. لکه ها ممکن است برآمده یا زگیل مانند، هم سطح با سطح یا تا حدودی فرورفته باشند. زنگ زدگی سطحی تا حفره عمیق ممکن است رخ دهد. بسیاری از موجودات زنده جذب بافت های آسیب‌دیده می‌شوند، به طوری که لکه‌های اسکب ممکن است توسط دانه‌های سفید، کرم‌های سیمی، هزارپاها، پشه ها و... بزرگ‌تر یا عمیق‌تر شوند.

چرخه بیماری اسکب

اسکب زمانی که غده ها شروع به تشکیل می کنند، شروع به فعالیت می کند. در ابتدا ممکن است لکه ها به قدری کوچک باشند که به آنها توجه نشود. با ادامه رشد غده، نواحی این لکه های قهوه ای مایل به قرمز نیز بزرگ می شوند. غده مسن‌تر دارای یک لایه محافظ بیش از حد ضخیم بر روی سطح خود است که نمی‌توان به راحتی به آن حمله کرد. در هر انگشتانه ای از خاک ممکن است هزاران یا حتی میلیون ها موجود متعلق به جنس استرپتومایسس وجود داشته باشد...

روش های مدیریت بیماری اسکب

مدیریت این بیماری شامل اصلاح شرایطی است که برای ارگانیسم اسکب مطلوب است. برخی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد در زیر آورده شده است:
1. از تناوب کشت با گیاهان غیر ریشه ای باید استفاده شود. به این ترتیب می توان از ایجاد سویه های پوسته تهاجمی جلوگیری کرد.
2. قطعات بذر سیب زمینی تایید شده را خریداری کنید. غده های برداشت شده از مزارع آلوده را برای استفاده به عنوان بذر ذخیره نکنید. بذر درمانی ممکن است به جلوگیری از ورود ارگانیسم به خاک های نسبتاً عاری از اسکب کمک کند. 
3. استفاده از گونه های مقاوم به بیماری. 
4. در مزارعی که امکان آبیاری وجود دارد، می توان با مرطوب نگه داشتن خاک به طور معقول به مدت چندین هفته در حالی که غده های جوان شروع به تشکیل می کنند، میزان آلودگی اسکب را کاهش داد.
5. اجتناب از کاربرد کود یا سایر موادی که خاک را به شدت قلیایی می کنند. در رأس این فهرست، آهک، خاکستر و کود دامی تازه قرار دارند. کود مرغی به خصوص بد است. 

6. یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با گال، استفاده از کودهای اسید زا به ویژه کودهایی است که حاوی مقادیر آزاد سولفات هستند....

 

مطالعه کامل مطلب