Clicky

دفتر فروش: اصفهان-چهارباغ بالا
​​​​​​​تلفن: 03136269500

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

بیماری های ویروسی فلفل دلمه: ویروس موزائیک خیار

با توجه به شیوع و گستردگی ویروس در کشتهای مختلف گلخانه ای در تیم فنی پارس کیمیا کشت برآن شدیم تا اطلاعات مربوط به بیماریهای ویروسی را در هر محصول تهیه و روشهای کاهش خسارت را بصورت خلاصه و مفید خدمتتان قرار دهیم.

نام ویروس: موزائیک خیار

نام علمی: cucumber mosaic virus

اختصار: CMV

 

 

علایم: در برگها بسته به نوع نژاد ویروس (خفیف یا شدید) علایمی از موزاییک (سبز- زردی) دیده شده، برگها باریک و زرد شده و رگبرگها پاک می شود و روی میوه علایم بصورت نکروز یکطرفه و پلاسیدگی مشاهده می شود.

منبع تصاویر:https://www.insectimages.org/browse/detail.cfm?imgnum=5573455

نحوه انتقال: هم مکانیکی (خاک، دست و ابزار آلوده، بوته آلوده و ...) و هم شته ها بصورت پایا.

مدیریت:

از آنجا که این ویروس کمیت و کیفیت تولید را تحت تأثیر قرار می دهد و بصورت مکانیکی و بیولوژیکی (شته) منقل می شود رعایت برخی نکات جهت پیشگیری و شیوع بیماری ضروری است. در مرحله اول در زمان انتقال نشا از سالم بودن نشا و عاری بودن آن از آفات اطمینان حاصل شود و در صورت تأیید کارشناس فنی گلخانه محلولپاشی با یک حشره کش عمومی قبل از ورود نشا به گلخانه توصیه می شود. ضدعفونی تجهیزات هرس، دست، کفش، ماشین آلات و هر گونه ابزار مشترک در مورد گیاه آلوده یا مشکوک در اولویت قرار گیرد.

اگر آلودگی به ویروس قبل از گل باشد بهتر است بوته آلوده با دقت و احتیاط حذف شود، اما در آلودگی های بعد از گل چون بوته قوی است معمولا علایم ویروس خفیف است.