Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

روز جهانی خاک سال 2023: خاک و آب، مایه حیات

مهرماه سال 1384 که رشته خاکشناسی دانشگاه زنجان قبول شده بودم هرکسی از رشته تحصیلیم می پرسید و اینکه به چه دردی میخوره و اصلا کاربردش چیه با طعنه به خودم می گفتم ما تو این رشته یاد می گیریم که چه خاکی بهتره بر سرمون بریزیم، اما از ترم بعد که با مباحث خاکشناسی بیشتر آشنا شدم کم کم به اهمیت رشته و جایگاه خاک تو زندگی موجودات پی بردم تا جایی به این رشته و ابعاد گسترده اش علاقمند شدم که دوره ارشدم رو هم تو دانشگاه صنعتی اصفهان روی گرد و غبارهای سطح شهر اصفهان کار کردم و مدرکم رو گرفتم، زمانیکه سال 90 وارد بازار کشاورزی شدم یادمه تو آگهی های استخدامی شرکت ها فارغ التحصیلای بقیه گرایش های مهندسی کشاورزی رو می خواستند به جز خاکشناسی، یعنی اینقدر این رشته مظلوم و مغفول بود، اما وقتی بقیه هم با این رشته آشنا شدن کم کم خاکشناسی به یکی از گزینه های استخدامی دراومد و خودم هم به نقش خاک تو کشاورزی و به دنبال آن همه ابعاد زندگی بیشتر پی بردم طوری که الان بعد از گذشت این سالها و فعالیت تو جامعه وقتی اسم خاک میاد یه دنیای بزرگ پر از دانستنی و پر از زندگی جلوی چشمام ظاهر میشه، ذره ای که به ظاهر کوچک و بی ارزش میاد اما یه گنج واقعیه پر از زندگی و شگفتی. تا جاییکه با هرکسی در مورد خاک حرف میزنم اصلا فکرشم نمیکرده یه رشته دانشگاهی این قدر بتونه همه ابعاد علم و زندگی رو پوشش بده.

 

روز جهانی خاک مبارک، مراقب خاک و آب باشیم...

 

 

روز جهانی خاک سال 2023: خاک و آب، مایه حیات
بقای سیاره ما به پیوند ارزشمند بین آب و خاک بستگی دارد. بیش از 95% غذای ما از این دو منبع اساسی سرچشمه می گیرد. آبِ خاک (که برای جذب مواد غذایی توسط گیاه حیاتی است)اکوسیستم های ما را به هم متصل می کند. این رابطه همزیستی پایه و اساس اکوسیستم های کشاورزی ما است.
به هر حال در مواجهه با تغییرات اقلیمی و فعالیت انسانها، خاکهای ما در حال تخریب هستند و فشار زیادی بر منابع آب ما وارد می شود. فرسایش تعادل طبیعت را بر هم زده، نفوذ آب را کاهش داده و دسترسی به آب را برای همه ابعاد زندگی کاهش می دهد. روشهای مدیریت خاک پایدار از جمله شخم حداقل، تناوب زراعی، افزودن مواد آلی و کشت پوششی سلامت خاک را بهبود داده و فرسایش و آلودگی را کاهش و نفوذ آب و ذخیره سازی آن را افزایش می دهد. همچنین این اقدامات باعث حفظ تنوع زیستی خاک شده، حاصلخیزی آن را بهبود داده و به ترسیب کربن کمک می کند و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد داشت.
روز جهانی خاک (world soil day=WSD) سال 2023 و کمپین آن با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت و رابطه بین خاک و آب و دستیابی به سیستم کشاورزی منعطف و پایدار است. WSD یک پلتفرم جهانی منحصر به فرد است که نه تنها روز جهانی خاک را جشن می گیرد بلکه شهروندان سرتاسر جهان را برای بهبود سلامت خاک توانمند و همراه می سازد.