Clicky

دفتر فروش: اصفهان-چهارباغ بالا
​​​​​​​تلفن: 03136269500

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

مهمترین مراحل محلولپاشی کود فروت ست در درختان میوه مختلف

فروت ست (fruit set) مرحله ای از رشد در درختان میوه و برابر با مرحله تشکیل میوه است و در کشور ما به محلولپاشی ترکیبات موثر در مرحله تشکیل میوه محلولپاشی فروت ست گفته می شود. کودهای مختلفی در بازار به عنوان کود فروت ست شناخته می شود که از نظر برخی ترکیبات (عناصر اصلی فروت ست) مشترک و از نظر برخی ترکیبات (ترکیبات کاتالیزور) متفاوت هستند. فروت ست در حقیقت مهمترین مرحله در تغذیه باغات میوه است و با اجرای صحیح آن می توان به دستاوردهای مهمی رسید از جمله: کاهش ریزش میوه و گل، تضمین تشکیل گل و میوه، افزایش کیفیت میوه، کاهش ریزش جوانه گل سال جاری و کاهش سال آوری.

عناصر غذایی اصلی در ترکیبات فروت ست عبارتند از: ازت، روی و بور. در برخی محصولات کودی از عناصری همچون منگنز، آهن، منیزیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم و ترکیبات اسید آمینه و جلبک دریایی نیز استفاده می شود.

کود فروت ست پلنتگارد 10-6-7 حاوی 7% ازت آمینی، 6% فسفر، 10% پتاسیم، 8% روی و 5% بور است. استفاده از فسفر و پتاسیم در این ترکیب موجب افزایش غلظت شیره سلولی و افزایش مقاومت گیاه به سرمازدگی شده و میزان گلدهی گیاه را افزایش می دهد.

محلولپاشی فروت ست در چند مرحله باید انجام شود تا بهترین کارآیی را داشته باشد (جدول ارزش مراحل مختلف فروت ست). در حقیقت ترکیبات موجود در کود فروت ست گیاه را توانمند می کند تا قدرت زایش داشته باشد و جوانه گل را بارور و به میوه تبدیل کند.

مهمترین مراحل محلولپاشی فروت ست عبارتند از:

مرحله بعد از برداشت میوه: معمولا این محلولپاشی از اواسط مردادماه آغاز و بسته به نوع میوه تا اوایل پاییز ادامه می یابد. استفاده از کود فروت ست در این مرحله باعث تقویت جوانه گل شده و ضامن تعداد گل در بهار است. عناصر محلولپاشی شده در این مرحله از محل زخم میوه و برگ جذب می شوند بنابراین توصیه می شود حتما محلولپاشی در زمان بعد از برداشت و در زمانیکه برگها هنوز سبزینگی دارند (نهایتا ریزش 30% از برگها) صورت بگیرد.

مرحله دوم محلولپاشی فروت ست مرحله تورم جوانه است، که عناصر غذایی محلولپاشی شده از طریق پوسته جوانه جذب و مورد استفاده گیاه قرار می گیرند و این مرحله در میزان تبدیل گل به میوه و جلوگیری از ریزش گل بسیار موثر است.

مرحله آخر فروت ست مرحله تشکیل میوه و فندقی شدن میوه است که این مرحله نقش مهمی در جلوگیری از ریزش میوه دارد.