Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

لئوناردیت چیست؟ نقش لئوناردیت به عنوان یک ترکیب آلی در کشاورزی

امروزه کشاورزان سنتی و ارگانیک هر دو به دنبال یافتن راه ­حلی برای افزایش بازده و عملکرد محصول خود هستند. راه­ حلی که به دور از مشکلات زیست محیطی برای جوامع امروزی باشد. ترکیبات هیومیکی را می­توان به عنوان این راه­ حل ارائه کرد، زیرا استفاده از آن­ها موجب افزایش عملکرد محصول بدون اثرات مخرب بر کیفیت خاک می ­شود. این ترکیبات آلی از رسوبات پوسته زمین و معادن ذغال سنگ به دست می آیند و سالهاست که به عنوان بهبود دهنده خصوصیات رشد گیاه و سلامت خاک استفاده می ­شوند، اما در سال­های اخیر آزمایشات علمی و تحقیقات مزرعه­ ای برای مطالعه اثرات ویژه این ترکیبات انجام شده است. اما به راستی ترکیبات هیومیکی چیستند؟ ترکیبات هیومیک نه کمپوست هستند و نه کود. این ترکیبات عالی مواد آلی پوسته زمین هستند که از تجزیه بیولوژیکی مواد، طی فرآیند «هوموسی شدن» ایجاد می­ شوند.

هوموس از سایر ترکیبات غیرهیومیکی (مانند کربوهیدراتها، اسیدهای چرب، آلکان­ها، پپتیدها، آمینواسیدها، پروتئین­ها، لیپیدها و اسیدهای آلی) به واسطه خصوصیات شیمیایی متفاوتش، متمایز می شود. اکثر مولکول­های کوچک غیرهیومیکی، به سرعت توسط میکروارگانیسم ­های خاک تجزیه می ­شوند.

لئوناردیت چیست؟

لئوناردیت ها مواد آلی هستند که هنوز به مرحله ذغال سنگی نرسیده اند. این ترکیبات از لیگناتها به واسطه درجه بالاتر اکسیداسیونشان در فرآیند ذغالی شدن، میزان بالاتر اسید هیومیک و تعداد بیشتر گروه های کربوکسیلی متمایز می شوند.

تولید تجاری لئوناردیت از زمان کشف سطوح بالای هیومیک اسید در بستر لیگنیت ذغال به طور چشمگیری در حال افزایش است. لئوناردیتها در نتیجه فرآیند هیومیکی شدن طی 70 میلیون سال قبل ایجاد شده اند. برخلاف سایر منابع آلی هیومیک اسید، لئوناردیتها بواسطه ساختمان مولکولی شان از نظر بیولوژیکی بسیار فعال هستند (بیش از 5 برابر بیشتر از ترکیبات هوموس متداول) به این معنی که یک کیلوگرم از لئوناردیت معادل 5 کیلوگرم ترکیبات آلی است، به ویژه اینکه مصرف لئوناردیت موجب افزایش رشد گیاه (افزایش بیوماس) شده و حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد.

از دیگر مزایای لئوناردیت اثرات درازمدت آن است، لئوناردیت در مقایسه با کوددامی، کمپوست و یا پیت به آرامی تجزیه می شود، زیرا در مقایسه با آن ها مواد آلی بیشتری داشته و به تجزیه مقاومتر است.

لئوناردیت توانایی محصولات را برای جذب عناصر غذایی افزایش می دهد، در نتیجه موجب رشد سریعتر، گیاهان سالمتر و عملکرد بالاتر می شود.

به طور معمول از لئوناردیت به عنوان بهساز خاک استفده می شود، افزودن هیوماتها به خاک باعث بهبود ساختمان خاک، ظرفیت نگهداری آب در خاک و پایداری پ-هاش می شود. استفاده از لئوناردیت برای تیمار و احیای خاک به ویژه در خاک های آهکی و سدیمی بسیار سودمند است، بویژه اینکه بسیاری از باکتری های مفید به صورت طبیعی در لئوناردیت وجود دارند و موجب بهبودد سریع خصوصیات خاک می شوند.

لئوناردیت به صورت طبیعی دارای پ-هاش اسیدی است و حاوی طیف گسترده ای از مواد آلی از جمله هیومیک اسید و فولویک اسید است. در صنعت ترکیبات هیومیک اسید و فولویک اسید از تیمار لئوناردیت با باز KOH طی فرآیندهایی استخراج و وارد بازار کشاورزی می گردد.