Clicky

دفتر فروش: اصفهان-خیابان رودکی
​​​​​​​تلفن: 3-03137866682

​​​​​​​کارخانه:یزد- شهرک صنعتی مهریز
تلفن: 03532553376

ترکیبات هیومیکی و تأثیر آنها بر روی حاصلخیزی خاک

 

مواد هیومیکی حاوی رنج گسترده و متنوعی از ترکیبات مولکولی هستند. برخی از این ترکیبات شامل پلی­ ساکاریدها، اسیدهای چرب، پلی­ پپتیدها، لیگنین، استرها، فنول­ها، اترها، کربونیل ­ها، کوئینن ها، لیپیدها، پراکسیدازها، ترکیبات مختلف بنزن، استال، کتال و لاکتول، ترکیبات حلقوی فوران و ترکیبات آلیفاتیک (زنجیره کربنی) می ­باشد.هیوماتها ماده آلی هستند که هوموس (بخش آلی اصلی خاک) را تشکیل می دهند.

 

هیومات­ها

نمک­های فلزی هیومیک و فولویک اسید هستند. تشکیل هیومات بر اساس توانایی گروه­های کربوکسیل و هیدروکسیل برای تجزیه یون H است، که کاتیون­ها جانشین H می­ شوند. مثلا ترکیب مرسوم اسید هیومیک در بازار در حقیقت هیومات پتاسیم است.

ترکیبات هیومیک را می­توان در سه زیر گروه بزرگ 1) هیومین 2) هیومیک اسید 3) فولویک اسید تقسیم کرد.

ترکیبات هیومیکی منابع بسیار خوب انرژی برای ارگانیسم­های خاک هستند. ترکیبات هیومیکی و غیرهیومیکی انرژی و نیازهای معدنی بسیاری از جانوران و میکروارگانیسم­های خاک را تأمین می ­کنند. موجودات مفید خاک (جلبک­ها، مخمرها، باکتری­ها، قارچ­ها، نماتد، مایکوریزا و جانوران کوچک) وظایف مهم و مؤثری را در خاک­های حاصلخیز و گیاهان سالم ایفا می­ کنند. برای مثال باکتری­ها اسیدهای آلی تولید می­ کنند که حلالیت عناصر معدنی باند شده با ذرات خاک را افزایش می­ دهد. همچنین پلی ساکاریدهای آزاد شده توسط باکتری­ها موجب تشکیل خاکدانه و بهبود ساختمان خاک می ­شوند. اکتینومیست­ها موجب آزادسازی آنتی بیوتیک­ ها درون خاک می ­شوند، این آنتی­ بیوتیک ­ها توسط گیاه جذب می­ شوند و از گیاه در برابر آفات محافظت می­ کنند.

ترکیبات هیومیکی پ-هاش خاک را بافر کرده و CO2 آزاد می­ کنند. CO2 آزاد شده، توسط گیاه جذب می­ شود یا ممکن است اسیدکربنیک تشکیل شود، این اسید موجب آزادشدن عناصر معدنی برای گیاه می ­شود.

مواد هیومیکی موجب تثبیت آنزیم­های خاک و غیرفعال شدن آن­ها می ­شود. پاتوژن­های گیاهی به طور بالقوه آنزیم­ هایی آزاد می­ کنند تا سیستم­های دفاعی گیاهان را تضعیف کنند، در حضور مواد هیومیک این آنزیم­ها با رس خاک و مواد هیومیکی باند شده و غیرفعال می­ شوند.

هیومات­ها به خاطر محرک بودن در فعالیت­های میکروبی مشهورند. در آزمایشات خاک سطحی، فعالیت میکروبی در حضور هیومات در خاک (غلظت ppm 300) به 500-400 برابر افزایش پیدا کرد.

دمای خاک و نسبت تبخیر آب به واسطه مواد هیومیکی تثبیت می ­شوند. دمای خاک ثابت و نسبت تبخیر آب کاهش می­ یابد.

هیوماتها با مواد معدنی موجود در خاک تشکیل کلات می دهند. وجود مکان­های باردار الکتریکی در مواد هیومیکی موجب انحلال و اتصال مواد معدنی ریزمغذی به آن می­ شود و به اصطلاح تشکیل کلات می­ دهد.

استفاده از هیومین، هیومیک اسید و فولویک اسید در خاک­های شور و در ترکیب با موجودات زنده خاک موجب کاهش غلظت نمک­های سدیمی می شود. این کاهش غلظت، به شست و شوی نمک مربوط نیست بلکه به افزایش غلظت سایر عناصر مرتبط است.

 

 

مطالعه ادامه مطلب